Eteeristen öljyjen laatu- ja turvallisuusvaatimuksia

Suomessa myydään paljon erilaisia eteerisiä öljyjä: niin aitoja 100 % eteerisiä öljyjä, eli joissa on vain yhden kasvin haihtuva osa, kuin synteettisestikin valmistettuja eteerisiä öljytuotteita, joita voidaan nimellisesti kutsua eteerisiksi öljyiksi mutta aitoja eteerisiä öljyjä ne eivät ole, niistä puuttuu kasvin todelliset tuoksut ja hoitavat ominaisuudet. Ennen kuin perehtyy syvällisemmin eteerisiin öljyihin, on vaikea ymmärtää eroja ja myös sitä, kuinka lopulta monet asiat vaikuttavat siihen, millaisia eteerisiä öljyjä saamme käyttöömme aromaterapiatarkoitukseen. Eteeriset öljyt ovat yksi maailman eniten väärennetyistä tuotteista, arvion mukaan jopa 80 % markkinoilla olevista eteerisistä öljyistä ei ole aitoja. Tavallisen kuluttajan onkin siis usein vaikeaa tunnistaa aitoa eteeristä öljyä väärennetystä.

Aito eteerinen öljy on puhdas luonnon tuote, siihen ei ole lisätty mitään, eikä siitä ole otettu pois mitään. Eteerisiä öljyjä voidaan kuitenkin väärentää lukuisilla tavoilla ja kaikkia väärennöksiä ei käyttäjä pysty kunnolla havainnoimaan. Käytössä väärennetyt öljyt kuitenkin voivat aiheuttaa ärsytystä iholla tai erilaisia muita reaktioita ja ne eivät voi tuoda meille sellaista hoitavaa vaikutusta, jonka eteeriset öljyt tekevät. ”Fragrance” tai ”perfume” merkinnöillä varustettu pullo ei ole 100 % aitoa eteeristä öljyä. Eteerisen öljyn tuoksun pitäisi olla täyteläinen, ei pistävä tai esimerkiksi ”karkkimainen”. Siinä voi olla paljon vivahteita, kun tuoksua haistelee pidempään ja syvempään. Pullosta korkin avatessa tulevat tuoksu on vain yksi vaihe tuoksun kehittyessä monisyisemmäksi.

Pullon merkki ei vaikuta eteerisen öljyn käyttöön: esimerkiksi sitruuna (citrus limon) on samaa kasvia sen pullottajasta riippumatta, joten sillä on samat kasvin eteerisen öljyn ominaisuudet ja se pitää aina esimerkiksi laimentaa asianmukaisesti eikä sitä voi käyttää iholla suorassa auringonvalossa. Kemiallinen koostumus voi hieman vaihdella kasvupaikasta ja valmistuserästä riippuen. Koska eri merkkien eteeriset öljyt voivat olla lähtöisin eri maista, on öljyllä luontaisesti hieman erilainen kemiallinen koostumus ja myös eri satokaudet vaikuttavat tähän.

Suomen markkinoilla 100 % eteerisenä öljynä mainostetaan lukuisia eri merkkejä. Kuinka niiden seasta voi osata ostaa oikeasti aidon tuotteen? Ensimmäinen ehto ostettavalle eteeriselle öljylle tulisi olla aina se, että pullossa on maininta 100 % eteeristä öljyä. Jos esimerkiksi ruusun eteerinen öljy on laimennettu jojobaöljyyn, se on myös aito eteerinen öljy ja kun laimennussuhde on kerrottu pullossa, ei asiassa ole mitään ongelmaa. Samoin jotkin eteeriset öljyt voidaan liuottaa alkoholiin ja kun tämä on merkitty pulloon asiallisesti, tietää kuluttaja mitä on ostamassa. Vaikeuden markkinoille tuo väärin merkityt tai ostajaa harhaan johtavat merkinnät. Hienoja markkinointilauseita löytyy jokaiselta valmistajalta mutta ne eivät saa johtaa ostajaa harhaan ja ostajan on tiedettävä mitä saa ostaessaan tietyn eteeristen öljyn.

Puhtaan eteerisen öljyn laatuun vaikuttaa kasvin laatu ja sen kasvuolosuhteet ja koko tuotantoprosessi. Jokaisessa vaiheessa kasvia tai eteeristä öljyä tulisi käsitellä niin, että sen elinvoimaiset komponentit säilyvät hyvinä. Esimerkiksi ruusun eteerinen öljy on runsaimmillaan tiettyyn aikaan vuorokaudesta, jolloin se tulee myös kerätä, kun halutaan laadukasta eteeristä öljyä. Luomutuotteissa ei käytetä mitään haitallisia torjunta-aineita. Koko tislausprosessi on myös tärkeä, silloinkaan ei pidä käyttää ylimääräisä aineita, jotta saadaan tuotettua puhdasta eteeristä öljyä. Tämän jälkeen oikein tehty kuljetus, pullotus ja pullojen säilytys sekä toimitusprosessi takaavat parhaat mahdolliset eteeriset öljyt loppukäyttäjille.

Eteerisen öljypullon etiketissä pitäisi olla seuraavat aromaterapiakäyttöä helpottavat tiedot, tässä esimerkkinä sitruunan eteerinen öljy, citrus limon:

  • 100 % eteerinen öljy -merkintä
  • Kaupallinen nimi: Sitruuna
  • Kasvin latinan kielinen nimi: Citrus Limon
  • Alkuperämaa: Italia
  • Valmistustapa: Kylmäpuristettu
  • Kasvin osa: Kuori
  • Sisältää: Limonene, beta-Pinene, alpha-Pinene, Geranial, Neral
  • Valmistuserä: 123456789 (valmistuserän numero)
  • Parasta ennen: 12/2024 (päiväys)
  • Tuoksunuotti: Latva
  • Luomumerkintä
  • Säilyvyys: 6M (6 kuukautta)
  • Turvallisuusmerkit

EU:ssa myytävissä pulloissa myös varoitusmerkit, turvallisuusohjeet (esim. ”Pidä poissa lasten ulottuvilta”), säilyvyysohjeet (”Säilyy avattuna viileässä valolta suojattuna 6 kk avaamispäivästä”). Myös pullon koko ilmoitetaan. Etiketti tulisi olla Suomen markkinoilla varustettu suomenkielisillä etiketeillä. Luonnollisesti merkin valmistaja haluaa ilmoittaa etiketissä myös heidän sertifikaattinsa ja brändäykseen liittyviä asioita.

Eteeriset öljyt ovat kemiallisia raaka-aineita ja niitä koskee kemikaalien turvallisuusohjeistukset. Turvallisuusmerkit määräytyvät eteeriselle öljylle tehdyn turvallisuusraportin mukaan ja tulisi olla sen mukaisesti merkattu pulloihin. Kun kyseessä on tämän kaltaiset tuotteet, on hyvä, jos pulloista löytyy turvakorkki, jolloin varsinkaan lapset eivät pääse niihin käsiksi. Eteeriset öljyt ovat aina tiivisteitä ja niiden joutuminen vaikkapa lasten herkälle iholle tai limakalvoille laimentamattomana voi aiheuttaa vakavia reaktioita.

Tekemäni ”Suomessa myytävät eteeriset öljyt” -aromaterapiatutkimuksen (02/2024) mukaan Suomessa myydään yli 30 eri merkkistä eteeristä öljyä sekä lukuisia epäaitoja eteerisiä öljyjä sisältäviä tuotteita. Kuluttajan on siis tarkkaan katsottava mitä on ostamassa. Laatu on tärkeää eteeristen öljyjen käytössä. Varsinkin silloin, kun niitä käytetään iholle, eteerisen öljyn tulee olla aitoa eikä se saa olla myöskään vanhentunutta. Sitruunan eteerinen öljy on lähes aina kylmäpuristettua. Luomulaatuisuus on sen kohdalla hyvin tärkeää, sillä tavallisessa sitruunan eteerisessä öljyssä on mahdollista olla jäämiä esimerkiksi torjunta-aineista.

Tutkimuksessa oli mukana 14 eri merkkistä sitruunan eteeristä öljyä, joita tutkittiin etikettien, tuoksun, koostumuksen ja pullon käytettävyyden perusteella huomioiden turvallisen aromaterapian perusperiaatteita. Johtopäätöksenä voidaan todeta eri merkkisten eteeristen öljyjen välillä olevan yllättävän paljon eroja sitruunan eteerisen öljyn tuoksussa. Yksikään Suomessa myytävä eteerinen öljy ei ole ylivoimainen, kun tarkastellaan kokonaisuutta. Niiden etiketissä voi olla huomattaviakin puutteita, tippalukko ei ole toimiva tai tuoksu ei ole kaikkia miellyttävä. Lisäksi eteeristen öljyjen markkinoinnissa on paljon harhaanjohtavaa tietoa ja eteerisiä öljyjä myös markkinoidaan väärillä turvallisuustiedoilla ja mielikuvilla. Eteeristen öljyjen käyttöön liittyy kaiken kaikkiaan paljon väärää tai vanhentunutta tietoa. Eteeristen öljyjen valmistajien ja verkkokauppojen tulisi tarjota luotettavaa tietoa ostajien käyttöön.

Eteerisen öljymerkin valintaan vaikuttaa todella moni asia, esimerkiksi: markkinointi, saatavuus, suositeltavuus, mielikuva merkistä, tuoksukokemus ja verkkokaupan valikoima (samalla tilauksella voi hankkia erilaisia tuotteita). Tärkeää olisi kuitenkin aina kiinnittää huomiota laatuun ja valita itselle sopivia eteerisiä öljyjä, sekä perehtyä jokaisen eteerisen öljyn yksilöllisiin ominaisuuksiin, laimennussuhteisiin, käyttötarkoituksiin ja säilyvyysaikoihin erikseen. Kun on valinnut itselleen sopivan eteerisen öljyn, on öljyjä syytä käyttää turvallisia tapoja noudattaen vastuullisesti.

Suomessa käytetään edelleen paljon epäaitoja eteerisiä öljyjä väärillä käyttötavoilla (esimerkiksi puutteellinen laimennus, sisäinen käyttö ilman lääkinnällistä tarkoitusta tai vastuuton markkinointi). Tekemäni tutkimuksen myötä olen halunnut tuoda tietoisuutta laadukkaan eteerisen öljyn valintaan ja turvalliseen eteeristen öljyjen käyttöön, jotta jokainen eteeriset öljyt elämäänsä löytänyt voisi nauttia tuoksujen tasapainottavasta vaikutuksesta turvallisesti eri elämän tilanteissa.

Kirjoittaja on hallituksemme jäsen, aromaterapeutti Sonja Laitinen, joka on tehnyt tutkimuksen Suomessa myytävistä eteerisistä öljyistä. Koko tutkimus, jonka pohjalta tämä kirjoitus on koostettu, on julkaistu helmikuussa 2024 Sonjan Valous-yrityksen verkkosivuilla.
Instagram: @aromahoitolavalous, Facebook: @aromahoitolavalous